Creativiteit is belangrijk als je iets nieuws wil maken. Alle kinderen in deze gemixte groep (kinderen van Basisschool de Paperclip in Zwolle) hadden genoeg ideeën. Die creativiteit kon ik goed aanzetten en we hadden daardoor een vliegende start. Geweldig!
Maar toen kwam het lastige stuk: niet alleen een idee hebben, maar het ook daadwerkelijke maken, tekenen en schrijven. Dat is een andere uitdaging.
Je kan de kinderen in 3 groepen indelen:
• Voorkeur voor coöperatief werken
• Onzeker zijn/afleiding zoeken
• Enthousiast en werken met ultieme focus
Vaak werken de kinderen in duo’s waardoor ze elkaar versterken. Maar soms gaat het de andere kant op. Ik herken het zelf ook wel: enthousiast beginnen, en dan het ploeteren om iets af te krijgen. Aan mij de taak om de kinderen (die dat nodig hebben) in het maakproces ook aan te zetten.
Bij de jongens merkte ik dat ze na die vliegende start sneller afhaken. Ze zoeken afleiding, verliezen de focus of vinden het moeilijk om door te zetten. Ik zocht naar manieren om ze weer in de flow te krijgen en verwacht dat competitie en uitdaging goed kunnen werken.
Waarom haken ze af?
Vaak is het één van deze redenen:
- Ze zijn snel verveeld – Het proces voelt te langzaam of saai.
- Ze vinden het moeilijk – Ze lopen vast en weten niet hoe ze verder moeten.
- Ze hebben een andere manier van werken nodig – Misschien hebben ze meer uitdaging, competitie of beweging nodig.
Hoe activeer je de flow?
- Geef bewuste vervelingstijd (maar slim ingezet)
“Oké, als je echt niks wil doen, dan ga je gewoon even 5 minuten zitten en niks doen. Niet kletsen of tekenen, niks. Daarna kijken we opnieuw.”
→ Stilzitten zonder afleiding is lastig. Vaak beginnen ze dan vanzelf weer iets te doen.
- Competitie & uitdaging toevoegen
Willekeurige opdrachten maken het leuker. Laat ze bijvoorbeeld een dobbelsteen gooien om een random element in hun verhaal te verwerken:
1: Er moet een voertuig in je verhaal zitten.
2: Een personage moet een (gekke) superkracht hebben.
3: Er verschijnt een geheime deur.
4: Er gebeurt iets totaal onverwachts.
5: Een dier speelt een grote rol.
6: Het verhaal speelt zich af in een andere tijd.
Hierdoor wordt schrijven een soort game, en niet alleen iets wat moet.
Wie heeft nog meer ideeën om kinderen – en vooral de jongens – te helpen door te zetten? Wat werkt bij jullie?