Keuzeboekje voor docenten

Geen categorie

Inleiding voor het Keuzeboekje

Welkom bij dit bijzondere keuzeboekje! Stel je voor: twee vrolijke figuren, op weg naar een school, vol ideeën en enthousiasme. Tijdens hun reis beleven ze onverwachte avonturen tegen overwinnen ze obstakels en leer je meer over het creatieve proces.

Als leerkrachten weten jullie als geen ander hoe belangrijk het is om leerlingen te inspireren. Dit keuzeboekje is niet alleen een verzameling van lesmateriaal, maar een uitnodiging om samen op ontdekkingsreis te gaan. We willen jullie laten ervaren hoe leuk en waardevol het is om keuzes te maken en te ontdekken wat er allemaal mogelijk is in het klaslokaal.

Door de verhalen en activiteiten in dit boekje hopen we jullie nieuwsgierigheid te prikkelen en jullie aan te moedigen om nieuwe ideeën te omarmen. Ik ben enthousiast om jullie te laten zien wat er allemaal mogelijk is met het lesmateriaal dat ik aanbied en de workshops die ik geef.

Ook ben ik op zoek naar een pilotschool waar we samen een keuzeboek kunnen creëren, een boek dat niet alleen leuk is om te lezen, maar ook praktisch inzetbaar in de klas. Ben jij die school, of ken je iemand die dat zou kunnen zijn? Laten we elkaar dan ook in het echt ontmoeten!

 

1

Keuzestress
Het nieuwe school jaar is begonnen.
Een jaar waarin de leerlingen van alles
gaan leren en zichzelf ontwikkelen.

Een school staat voor veel keuzes…
want ieder kind is uniek en heeft zijn
eigen talenten. Hoe maak je de ruimte
om daar aan te werken?

Alle agenda’s staan al bomvol. En nu
krijgen jullie de vraag of er iemand even
op bezoek mag komen om een eigen
project te mogen presenteren.

Als je denkt alles al gezien, gehoord en
geprobeerd hebben, dan heb je het mis!

Maar wie komt er op bezoek?

Lees verder op bladzijde 4 of 11.

 

2

De nabije toekomst
Per ongeluk stapt ze in een tijdlift
en gaat een paar maanden verder
in de tijd.

Alle kinderen herkennen haar en
vragen of ze weer een nieuw project
heeft meegenomen.

Degene die de afspraak met de tekenares
heeft gemaakt, kijkt verbaasd en verrast op.

“Je project was zo leuk, de kinderen
praten er nog steeds over,
maar we hebben nu toch toch
geen afspraak? Welke lift
heb je genomen?”

“Die met die mooie patronen erop,” zegt ze.
“Dat is dus de tijdlift, je had de saaie
moeten kiezen…”

 

3

Ouderwetse vertraging
Natuurlijk moeten al die katjes weer terug
naar hun baasje gebracht worden.

Dankzij halsbandjes met qr is dat
een fluitje van een cent.

En natuurlijk woont 1 van de katjes in een
kasteel met een zeer traag werkende
ophaalbrug.

Als bedankje krijgt ze een zakje uitdeel-
snoep.

Ze fietst gauw door en komt, iets later dan
gehoopt, aan bij de school.

 

4

De Zwolse Tekenares
Een bijna beroemde zwolse tekenares mag
de dag na de uitnodiging al langskomen bij
jullie school. Wat is ze daar blij mee!

Zorgvuldig worden alle projecten en voor-
beelden ingepakt. Ze heeft veel zin om
kinderen dankzij haar projecten te laten
stralen. Kunst gaat voor haar meer om het
(persoonlijke) proces dan om de techniek.

Creatief denken helpt je om de wereld om
je heen te ontdekken en te leren begrijpen,
maar ook jezelf!

Nu is het de kunst om op tijd op school aan
te komen! Maar onderweg kijkt ze eerst,
letterlijk, alle katten uit de boom!

 

5

Twijfel
Eerder die dag bekeek
hij alle duizend mogelijke projecten
en maakte een selectie.

Een heel klein project
en een gewoon project
een groot project
een groter, grootst
en GROOTS project.

Deze projecten stopte hij in zijn
rugzak met duizend stippen.

Heb ik wel genoeg bij me?
Zullen ze wel het begrijpen?
Zou ik wel een kans krijgen?

 

6

Obstakels
Bij de school aangekomen is het ook altijd
een kunst om door de deur te gaan.
Een klapdeur is sowieso al een ramp en
deuren met drangers, oef! Gelukkig hebben
scholen nooit een draaideur…toch?

En dan nog je handen vol met spullen.

Toevallig zijn er twee kinderen die de deur
voor de duizendpoot open houden.
Zo kan hij rustig naar binnenlopen en
op zoek naar degene met wie hij heeft
afgesproken.

Een blij gevoel borrelt bij de duizendpoot.
Blij dat hij zijn verhaal mag doen!

 

 

7

Wegwijs
Aangekomen bij de school is het zoeken
naar de juiste ingang.

Zou er een rode loper zijn? Een baan
met lampjes. GPS-track. Zucht.

De borden wijzen alle kanten op. Strepen
op de vloeren, muren, ramen, pijlen,
stippen.

Ze vraagt uiteindelijk aan een stoer
kereltje de weg. Hij wijst naar de liften
en blijft nieuwsgierig staan kijken.
Een onschuldige glimlach op het gezichtje.

Ze drukt op een knop in de hoop dat het
de goede is…

 

8

Duizenden ideeën
Bewegen bevordert creatief denken.
Onderweg op de fiets heb je momenten
dat je heerlijk kunt nadenken over vanalles.
Zo kan je bijvoorbeeld nadenken over
de beste vorm, om een verhaal als dit, bij
de juiste persoon te krijgen. De duizendpoot
weet nog precies waar hij fietste op het
moment van dit idee.

Zorgen voor ruimte en vrijheid voor eigen
invulling is wat de projecten van de
duizendpoot zo uitzonderlijk maken.

De projecten beginnen met een bijzondere
vorm/kader, dat de brug vormt naar een
onuitputtelijke wereld van ideeën.

 

9

Uit elkaar
Helaas heeft dit verhaal ook een twist,
want er gebeurt vlak voor de school
iets heel ergs!

De duizendpoot komt in botsing met een
fastbike en valt uit elkaar! Gelukkig
heeft een duizendpoot niet letterlijk
(tenzij ik dat als schrijver bepaal) duizend
poten, maar een stuk minder.
Deze is geboren met 16 segmenten en dus
32 poten. De segmenten zitten door
elkaar en de kinderen die het ongeluk
zagen gebeuren, proberen hem weer in
elkaar te zetten.

Het is een hele puzzel maar de kinderen
genieten van de uitdaging. Wanneer
maak je nou zoiets mee?

 

10

Hollen
De duizendpoot komt aan bij de school.
Gauw holt de duizendpoot langs
alle klassen om uiteindelijk bij degene
met wie hij een afpraak heeft aan te komen.

Alle kinderen kijken verbaasd op van
hun werk, want het klinkt alsof er
hele klassen voorbij rennen.

Half buiten adem, maar met veel
enthousiasme legt de duizenpoot de mooie
projecten en ideeën uit.

 

11

Een creatieve duizendpoot
Vandaag krijgt de school een bezoek
van een creatieve duizenpoot.

Fietsen is gezond, ook voor duizend-
poten. Maar zo’n fiets is een kostbare
investering kun je je indenken.

Op zoek naar een plek voor de fiets
zijn er wat problemen. Gelukkig
is de fiets vouwbaar. En als de afspraak
niet te veel uitloopt, staat hij niemand
in de weg.

 

12

De school
Alle kinderen hebben net pauze en
spelen op het plein.

Er is veel te doen, maar er zijn ook zat
kinderen die hun eigen spelen bedenken
en zo hun pauze-avonturen beleven.

Zo’n kabaal als het buiten is, zo stil en
rustig is het binnen. Op gehoor, kiest ze
haar richting naar de lerarenkamer.
Daar is inderdaad degene met wie ze
afgesproken heeft!

Na excuses voor de vertraging en het
uitdeelzakje als bewijs, begint ze aan
haar verhaal.

 

13

Als vanzelf
De lift brengt haar naar de goede ver-
dieping, wat zou die anders doen?

Ze komt aan bij een kleurrijke
deur waar de deurklink van ontbreekt.
Voor de grap zegt ze “Sesam op u”
en de deur gaat vanzelf open!

Degene waarmee ze heeft afgesproken,
staat al klaar met een mok cappucino.
Heerlijk!

 

14

Ideeënregen
Diezelfde ochtend ontstond er weer
een nieuw idee onder douche. Dat komt
omdat al die druppelende druppels
op het hoofd direct de hersenen stimuleren.

Het nieuwe idee werd nog even uitgetekend,
voordat de creatieve duizenpoot
op de fiets sprong.

Nu maar even extra hard doortrappen!
Met duizend poten lukt dat wel!
Met 3 kilometer per uur (*dit heb ik serieus
uitgezocht) sjeest hij naar de school.

 

15

Ingangen
Er zijn zo te zien 3 deuren om de school
binnen te komen. Dat wordt dus kiezen.

Eerst maar naar de dichtstbijzijnde…en
natuurlijk zit die op slot.
Dan de rechtse proberen… Dat blijkt de in-
gang van een aangrenzend gebouw te zijn.
Lekker handig!

Er blijft nu 1 deur over. Een aardige juf
begeleid haar naar het juiste kamertje. Via
gangen, halletjes en klapdeuren komt ze
helemaal aan de andere kant van het
gebouw aan (waar nog 2 deuren waren).

Met een doolhof als school, zouden haar
projecten een welkome aanvulling,
of complete chaos betekenen…

 

16

Op tijd
Na nogmaals, deze keer 50 jaar, de toekomst
ingereist te zijn om even haar kleinkinderen
te high-fiven in de klas. Erachter te komen
dat het denken toch echt door robots is
overgenomen en niemand naar school hoeft
Om te leren rekenen en schrijven, komt ze gelukkig
aan op de juiste verdieping in de juiste tijd.

Voor een ander misschien te laat, maar
liever 5 minuten dan 50 jaar nietwaar?

Enthousiast door alles wat ze al had
meegemaakt die dag, begint ze te vertellen
over een prachtig project.

Alle projecten zullen in de toekomst vast nog
verder aangevuld worden. Vooral combinaties
met andere beroepen

 

17

Combineren
Creativiteit is iets nieuws verzinnen vanuit
een gedachten, maar ook vanuit een opdracht.
Deze opdracht is niet een geschreven
opdracht, maar een getekende opdracht.
Je krijgt een vorm waar jij de vleugels aan
geeft.

We beginnen bij de natuur. Als je vogels of
insecten zelf vleugels zou geven, hoe zouden
deze eruit zien.

Vervolgens gaan we naar vervoer in de lucht.
Hoe zou jij een machine of persoon in de
lucht laten vliegen.

Nu mag je beide resultaten met elkaar
combineren en ontstaat er een heel
bijzonder vliegend “iets”.

 

18

Ècht samenwerken
Hoe werk je ècht samen? Door samen
aan hetzelfde ‘product’ te werken. Allebei
gebruik je je eigen stijl, maar je leert ook
van elkaar.

Elkaar inspireren, combineren en
communiceren. Dat kan al met z’n
tweëen, maar ook met meer!

De tekenkleurplaten zijn zo ontworpen,
dat ze aan alle kanten aan elkaar kunnen
grenzen.

Leuk om in te zetten als de samenstelling
van een groep veranderd.

 

19

Persoonlijke kaartjes
Soms kan iets wat heel bekend is in een
nieuw jasje weer opnieuw origineel worden.

Kaarten zijn er in alle soorten een maten
vaak met genoeg ruimte om te schrijven,
maar wist je dat een kaartje nog
persoonlijker kan worden als je zelf
de wens en de illustraties erbij mag
verzinnen, schrijven en tekenen?

Dat betekent niet gelijk een blanco kaartje!
Maar een kaartje met een basiskader. Al in
goede kwaliteit gedrukt.
Verschillende thema’s worden al
“gesuggereerd” door een visueel kader. Aan
de tekenaar de vrije keus voor de invulling.

 

20

Perspectief & compositie
Tekenen begint bij kijken. Het is een les om
de wereld om je heen te vertalen en te plaat-
sen. Voordat je tekent bedenk je in je hoofd
waar de lijnen ongeveer zullen komen.

Met oefenen zal dat steeds makkelijker gaan.
Net als met schrijven. Zoals je een verhaal
steeds beter op leert bouwen, zo leer je ook
een tekening op te bouwen.

We zoeken eerst naar een omschrijving van
een landschap van dichtbij naar ver weg.

Wat komt er eerst in je hoofd een beeld of
een woord?

 

21

Likje?
Proeven als je niet zeker weet welke smaak
je wil? Nee het is ietsje anders.

Ik wil juist dat de maker proeft aan het idee
dat ruimte op een eigen manier ingevuld
kan worden. Ruimte staat voor mogelijk-
heden.

De smaak bepaal je namelijk helemaal
zelf en daarom is dit geen ijsje.

Verzin eerst, daarna ga je tekenen en het
inkleuren komt als laatste.

De opdracht: Teken geen ijsje of kabouter.
(teken niet iets voor de hand liggends,
bedoel ik daarmee).

 

22

Project op maat
Voordat de duizendpoot zijn verhaal kan
doen, breekt de ICC’er al in: ‘Beste duizend-
poot, je hebt wel allemaal fantastische
projecten, maar eigenlijk zijn we op zoek
naar iets heel specifieks.”

Nu is de duizendpoot heel benieuwd!
Hopelijk is het iets uitdagends!

‘We willen een project voor de hele school,
wat na afloop samengevoegd kan worden tot
één werk en elk jaar veranderen kan door de
instroom van nieuwe leerlingen.
Een dynamisch werk, waarin elke leerling
zichtbaar is.”

Wat een mooi idee”, zegt de duizendpoot. Ik
werk ook graag op maat, dus ik zal hier een
plan voor maken!

 

23

Verhaal
Aan de hand van een kort verhaal worden
3 á 4 platen gemaakt waarin verzonnen
en getekend worden.

De tekeningen zeggen veel over
het verbeeldingsvermogen de consentratie
en creatief vermogen.

Ook leer je zo dat iedereen een verhaal op
een andere manier beleeft. Hetzelfde verhaal
dezelfde basisplaten, maar verschillende
uitvoeringen.

Het gaat nu ook niet alleen om mooi, maar
ook om snelheid en effectiviteit.

 

24

Inspiratieparty
Een opdracht met regelmaat.

Elke keer een opdracht verzinnen is een hele
uitdaging. Vooral als je wil dat het een
creatieve en originele opdracht is.

Een half jaar lang heb ik elke week drie
opdrachten verzonnen en in een groepje
tekenaars uitgevoerd.

Deze opdrachten zijn uitgegroeid tot een
verzameling van 99 opdrachten.

Wil je regelmatig een opdracht ontvangen
en je laten verrassen? Stuur me dan een
mailtje!

tekenkleurplaat@gmail.com

 

25

Een koud kunstje
Kunst bestaat uit bouwstenen. Als je die
in een werk kan ontdekken, dan kan je
er zelf iets nieuws mee bouwen.

Zo stap je af van directe imitatie en kan
het herbouwen, combineren beginnen.

Fantasie en creativiteit gegarandeerd.

Je kan uitgaan van het werk en visie van
bekende kunstenaar, maar net zo goed
van een kunstenaar uit jouw woonplaats!
Door deze kunstenaar te interviewen
kan je erachter komen wat hem/haar
drijft en daar door een tekenkleurplaat
voor laten ontwikkelen.

Er zijn al platen ontworpen geïnspireerd
door Mondriaan, Esscher en Rembrandt.

 

26

Boekenbedenkers
Wat kan jij een ander leren, of hoe kan je 
iemand inspireren?
Hoe laat je iemand lachen of verbazen?

Door een verhaal te vertellen!

Er zijn verschillende manieren om dat
verhaal te vertellen en vast te leggen.
Een prentenboek is daar 1 van.
Een verhaal dat je vast kan houden
en keer op keer kan lezen of voorlezen.

Het boek is al klaar en gedrukt, dus
tastbaar! Met alleen een kader voor
een verhaal, zodat kinderen zelf een
verhaal kunnen verzinnen, schrijven
en tekenen!

 

27

Waar is dat feestje?
Kerst, Pasen, winter, lente,
kinderboekenweek, natuur,
klimaatverandering er is altijd
wel een thema waar je mee bezig
bent in de klas.

Een tekening heeft niet alleen decoratieve
waarde. Tijdens het proces van het
maken, heb je tijd om na te denken.

Feesten en thema’s hebben meestal een
achterliggend doel.

In de tekenkleurplaten ga ik opzoek naar
de juiste vorm om ruimte te geven voor
de persoonlijke betekenis voor iedereen
die de plaat maakt.

 

 

28

Typische groei
DISC, PCM model, 16-personaliteiten, kern-
talenten. Deze werken allemaal met lange
vragenlijsten. Maar als je een tekening kan
‘lezen’ zoals je tekst kan lezen…dan zijn
er andere manieren.

De keuze voor een bepaalde plaat, de
manier van invullen en het resultaat plus
de reflectie, geven interessante inzichten.

Wil je jezelf en de ander beter leren kennen
probeer dat dan eens door te tekenen.

Ook geschikt voor studiedagen.

 

29

De A5’jes
We stappen even af van het A4 en gaan
een slagje kleiner.

Kies uit een grote verzameling tekenkleur-
platen gedrukt op A5-formaat. Ideaal voor
workshops van een half uur.

De kaders van deze tekenkleurplaten zijn
kleurrijk en inspirerend.
Ze nodigen uit om je fantasie te gebruiken
en zijn makkelijk inzetbaar.

Je kunt ze laten aansluiten bij alle thema’s.
Uitdagende opdrachten erbij verzinnen.
Uiteraard inspireren de kaders tot creatief
denken.

Kortom, deze platen zijn een feestje en
ze zijn ideaal om kennis te maken de
tekenkleurplaat!

 

30

Op reis
Reizen is altijd verrassend, je komt op
plekken waar je nog niet eerder geweest
bent. Als je een verhaal verzint, kan je
overal komen waar je maar wilt.

Je krijgt vier keer een keuze uit drie
platen met silhouetten.

Wie gaat er op reis?
Met welk voertuig?
Via welke route?
Wat is de bestemming?

Zo ontstaan er verschillende en unieke
verhalen!

Een leuke workshop vòòr een vakantie!

 

 

31

Andere kaders
Van de tijdlift naar de saaie lift met
een kleine smokkel komt ze een
kwartier vóór de afspraak aan.

De koffie is dus nog niet eens gezet!
Maar dat maakt niet uit. Want het
gaat hier om het verhaal.

Stripverhalen zijn leuk om te maken,
maar als er iets overeenkomt tussen
alle stripboeken, zijn het wel de kaders

Ook kaders kunnen zo worden gemaakt
dat een verhaal erdoor geïnspireerd
raakt.

 

32

Keuzeboek
Heb je al een keuze gemaakt? 😉

Allemaal leuk en aardig, maar wat dacht
je van een zeer ambitieus project?
Om te laten zien dat een chaos van ideeën
kan leiden toch een veelzijdig verhaal
waar iedereen aan kan bijdragen!

Niet alleen keuzes maken heeft invloed op
het verloop van een verhaal, maar ook (als
schrijver) het verzinnen van die keuzes.

Je kan dit in het klein oefenen. Dat kan op
verschillende manieren.

Wil je weten hoe? Wil je meer informatie
over de verschillende projecten?

Lees opnieuw…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *